Гарантійний строк на товар
Кожен громадянин незалежного від соціального статусу купує товари, замовляє роботу та надає послуги. Звичайно, що результатом роботи є отримання матеріальної компенсації, тобто отримання коштів.
Купуючи товар ми отримуємо річ, яку обрали із десятка подібних керуючись, при виборі, ціною, якість та іншими характеристиками. Після купівлі товару, в більшості випадків, ми задоволені ним, проте бувають й винятки, а саме не сподобався товар або виявлено його невідповідність заявленим характеристикам чи наявні пошкодження.
А даній статті автор детально роз’яснить умови повернення товару належної якості, товару неналежної якості продавцям (виробникам), в тому числі інтернет-магазинам.
Ситуація 1. Ви придбали товар (напр. мобільний телефон вартістю 8000,00 грн. (вісім тисяч грн.)). Коли прийшли додому Вам не сподобався колір, форма товару або просто Ви перехотіли мати дану річ у себе. Що Ви можете зробити ?
Всупереч поширеній думці серед Ви не можете одразу у продавця (виробника) вимагати повернення коштів у сумі 8000,00 грн., так як даний товар є товаром належної якості.
Відповідно до п. 13 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» належна якість товару, роботи або послуги – властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах, та умовам договору із споживачем.
В такому випадку відповідно до ст.9 цього Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням протягом 14 днів, якщо інше не встановлено договором. При цьому головно умовою є те, що товар не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Якщо у продавця немає аналогічного товару (мобільного телефону) Ви можете:
Ситуація 2. Ви придбали товар (напр. мобільний телефон вартістю 8000,00 грн. (вісім тисяч грн.)). Коли прийшли додому телефон просто не увімкнувся. Що Ви можете зробити ?
Відповідно до ст. 8 цього Закону у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
Ось тут і криється найбільше проблем, адже законодавець чітко встановив, що вимагати повернення коштів Ви можете лише за наявності істотного недоліку товару.
п.12 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» визначає, що істотний недолік – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
Тобто, факт того, що телефон не увімкнувся ще не є підставою того, щоб вимагати розірвання договору купівлі-продажу або заміни товару на аналогічний, обов’язковою умовою є його повторна подібна поломка (на час проведення гарантійного ремонту за письмовим зверенням Вам зобов’язані надати аналогічний товар). Якщо ж після гарантійного ремонту телефону він через деякий час (під час дії гарантійного строку) знову виключився та не увімкнувся у Вас є підстави вважати даний товар таким, який має істотні недоліки і Ви маєте права зазначені вище.
Продавець (виробник) можуть одразу замінити товар, повернути кошти чи вчинити ін.. дії передбачені законодавством, але це не є їх обов’язком. В більшості випадків продавці (виробники) йдуть на зустріч споживачам, так як будь-які конфліктні ситуації тягнуть за собою поширення негативного іміджу для продавця (виробника). А в наш час репутація значно важливіша.
Ситуація 2. Ви придбали товар (напр. мобільний телефон вартістю 8000,00 грн. (вісім тисяч грн.)) через інтернет.
Усі дії є аналогічними діям купівлі товару безпосередньо у продавця (виробника), за винятком наявність посередників (у більшості випадків).
На закінчення хочу надати громадянам пораду щодо замовлення товару через інтернет (т.зв. інтернет-магазини, далі – ІМ). Купуючи товар у інтернет-магазині (далі – ІМ) Ви, у багатьох випадках, залучаєте посередників до Ваших договірних відносин із продавцем (виробником). Наприклад, існують відомі мобільні ІМ, які не мають представництв у регіонах, а тому єдиною можливістю зв’язку з ними є замовлення товару через інтернет. У випадку виникнення поломки та необхідності ремонту товару Ви, звісно, віддаєте товар через даного посередника, який повинен відправити товар продавцю (виробнику). Суть квитанції Ви уважно не читаєте.
Ось тут і настає самий цікавий момент. Посередник відправляє товар не продавцю (виробнику), а на сервісний центр (в більшості випадків сервісні центри не мають відношення до продавців (магазинів), а співпрацюють на договірних відносинах), де законодавцем уже не встановлено жорстких строків по гарантійному ремонту. Ремонт може тримати і два і три місяці у зв’язку з «відсутністю комплектуючих». І інша сторона буде права, адже Ви направили товар не продавцю (виробнику), а до сервісного центру (Ваш підпис є у квитанції чи ін. документі.
Тому раджу уважно читати суть документа, що Вам надається. До даного документа (квитанція і т.ін.) Ви може вносити зміни щодо строку гарантійного ремонту 14 днів (доволі часто пишуть 30 і більше днів) та обов’язково вказати, що відправляєте товар продавцю (виробнику).
Якщо ж у Вас трапилась ситуація, що не описана у даній статті або Ви не маєте часу, бажання відновити порушені Ваші права нечесними продавцями (виробниками) Ви можете звернутись за правовою допомогою до юриста, в т.ч. і до мене. За результатами зустрічі та наданих Вами документів буде вибудована лінія захисту, насідком якої буде відновлення Ваших прав (повернуто кошти, здійснено заміну товару, зменшення ціни товару і т.д.).
________________________________________________
Матеріали за темою: