«У всякім подвір’ї своє повір’я»
18.07.2013 р.
Як уже вказувалось в третій частині моєї боротьби із державною системою (в даному випадку Державною міграційною службою) 12 червня 2013 року я подав апеляційну скаргу на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду щодо відмови мені в задоволенні позовних вимог.
Даною постановою суддя Ковальчук О.К. фактично визнала законною вимогу Управління Державної міграційної служби України в Хмельницькій області щодо сплати 87,15 грн. за послуги ДМС та 120,00 грн. за «бланк паспорту».
Я не знаю чим керувалась суддя ухвалюючи дану постанову, проте в аналогічних справах у Луганську та Львові (червень 2013 року) суди приймали сторону громадян та визнавали незаконними вимоги територіальних відділень ДМС щодо сплати за закордонний паспорт 87,15 грн. та 120,00 грн.
Більше того, 05 червня 2013 року Вищий адміністративний суд України (ВАСУ) своєю Постановою визнав, що закордонний паспорт коштує 170,00 грн. При цьому громадянин, який хоче отримати закордонний паспорт за власним бажанням може замовити платну послугу ДМС (87,15 грн.).
Виходячи із тексту постанови ВАС залишив у силі Постанову апеляції, змінивши лише один абзац резолютивної частини, а саме: Викласти абзац четвертий її резолютивної частини в такій редакції:
«Зобов’язати Управління Державної міграційної служби України в Запорізькій області повторно розглянути питання щодо оформлення та видачі ОСОБА_4 паспорта громадянина України для виїзду за кордон на підставі поданих ним документів».
Дану зміну суд пояснив тим, що апеляційний суд втрутився в дискреційні повноваження цього органу державної влади, що є недопустимим, а тому його рішення в цій частині підлягає зміні.
Тобто своєю Постановою ВАСУ підтвердив, що закордонний паспорт коштує 170,00 грн. (за наявності пільги, закордонний паспорт повинен бути виготовлений безкоштовно) та зобов’язав повторно розглянути подані документи у громадянина, який звернеться в територіальне відділення ДМС для оформлення закордонного паспорта.
Які послуги є обов’язковими детально розписано у таблиці 1.
Таблиця 1
№ | Назва послуги | Вартість, грн. | Обов’язковість |
1. | Державне мито | 170,00 | так (є пільги) |
2. | Послуги ДМС | 87,15 | (за бажанням особи) |
3. | Бланк паспорта | 120,00 | ні |
4. | Довідка про несудимість | 45-60 | ні |
5. | Страховка | 80-100 | ні |
6. | Ін. послуги | 30-50 | ні |
Проте ще раз наголошую, що ми живемо в найкращій країні світу, де кожен трактує нормативні акти (стосується наших чиновників) та судові рішення (в даному випадку ДМС України). На офіційному сайті ДМС України з’явилась інформація, яка вводить в оману громадян України, які подають документи для оформлення закордонного паспорту.
Так відповідно до даної статті ДМС України вважає, що своєю Постановою ВАСУ підтвердив, що не сплативши 87,15 грн. та 120,00 грн. територіальні відділи правомірно відмовляють громадянам в прийнятті та оформленні закордонного паспорта.
Давайте детально проаналізуємо, чи правомірні твердження ДМС України.
ВАСУ своєю Постановою ухвалив наступне (витяг):
«Скасовуючи постанову суду першої інстанції та, задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_4, апеляційний суд обґрунтовано виходив з того, що порядок оформлення та видачі паспортів, визначений Законом № 3857-XII та Правилами, а тому СГІРФО Орджонікідзевського РВ Запорізького МУ ГУ МВС України не мав права вимагати від нього подання інших, не передбачених цими Законом та Порядком, документів і платежів.
Окрім того, провівши правовий аналіз положень постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1098 «Деякі питання надання підрозділами Міністерства внутрішніх справ та Державної міграційної служби платних послуг», на яку послався відповідач в обґрунтування спірного рішення, апеляційний суд дійшов правильного висновку, що такі послуги можуть надаватися особі лише за її письмовою заявою, тобто за наявності у неї бажання їх отримати, і не мають обов’язкового характеру. В іншому ж разі, ця постанова суперечитиме статті 7 Закону № 3857-XII, яка чітко визначає, що правила оформлення і видачі паспортів визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно до цього Закону і підлягають опублікуванню.
Також, як вірно зазначив апеляційний суд, особа, яка звертається за оформленням паспорта, зобов’язана відповідно до пункту 10 Правил оплатити державне мито за оформлення і видачу паспорта громадянина України для виїзду за кордон у розмірі 170 гривень і, оплачуючи послугу відповідача «оформлення і видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон» у розмірі 87 гривень 15 копійок, у такий спосіб сплачує вартість одних і тих же його дій (послуг) вдруге.
Суті такої послуги не пояснив і представник УДМСУ в Запорізькій області під час апеляційного розгляду справи, а відповідно до частини другої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Не доведено відповідачем під час розгляду справи і правомірності своїх вимог зі сплати послуги, що передбачає видачу бланка.
Так, пунктом 4 Порядку надання підрозділами Міністерства внутрішніх справ та Державної міграційної служби платних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1098, визначено, що у разі надання послуги, що передбачає видачу бланка, розмір плати за її надання визначається з урахуванням витрат, пов’язаних з придбанням відповідної продукції.
На вимогу суду надати докази вартості бланку паспорта представник відповідача надав лист ДМС України, адресований його територіальним управлінням, про те, що відносини між нею та консорціумом «ЄДАПС» (виробником персоніфікованих документів) є конфіденційною інформацією.
Таким чином, при вирішенні даного спору апеляційний суд надав правильну юридичну оцінку обставинам у справі та дійшов обґрунтованого висновку, що постанова Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1098, на яку послався відповідач в обґрунтування своїх заперечень на позов, правовідносини у сфері оформлення та видачі паспортів громадян України для виїзду за кордон не регулює, а тому не підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
Разом із тим, задовольнивши позовні вимоги в частині зобов’язання УДМСУ в Запорізькій області оформити та видати ОСОБА_4 паспорт громадянина України для виїзду за кордон, апеляційний суд втрутився в дискреційні повноваження цього органу державної влади, що є недопустимим, а тому його рішення в цій частині підлягає зміні.
Відповідно до статті 225 КАС України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим лише в частині».
Отже підсумовуючи усе вище сказане, вважаю, що завдяки старанням небайдужих громадян вдалось довести правомірність їх вимог. Наступним дієвим кроком в боротьбі із ДМС України буде притягнення до кримінальної відповідальності винних осіб, які виконуючи злочинні накази змушують оплачувати громадян ті послуги, які їм не потрібні.
п.с. Дату розгляду моєї апеляційної скарги Вінницьким апеляційним адміністративним судом було призначено на 04 вересня 2013 в зв’язку із відпусткою судді. Проте наступна частина цієї боротьби буде написана раніше, адже ситуація розвивається досить неочікувано та швидко.
Матеріали за темою: